Masjid, surau di Selangor ‘tutup’ sebulan

KUALA LUMPUR:  Masjid dan surau di Selangor akan menangguhkan solat fardu berjemaah serta Jumaat sehingga 17 April sebagai sebahagian langkah menangani penularan wabak Covid-19.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah telah memperkenankan tempoh itu yang turut melibatkan aktiviti ceramah dan kuliah agama bagi mengurangkan impak dan penularan wabak berkenaan di Selangor.

Keputusan itu dicapai menerusi mesyuarat khas atas titah baginda bersama dengan Jabatan Mufti Selangor, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Jawatankuasa Pasukan Tindakan Khas Menangani COVID-18 negeri.

Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, berkata ketetapan ini selaras dengan Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh negara seperti diputuskan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, semalam.

Walaupun begitu katanya, baginda menegaskan jika wabak itu dapat dibendung dan di atasi dalam tempoh lebih awal, satu arahan baharu akan dikeluarkan.

Azan akan dilaungkan seperti biasa sebagai tanda pengumuman masuk waktu solat fardu sementara solat Jumaat ini wajib digantikan dengan solat Zuhur di rumah masing-masing.

“Bagi memohon perlindungan daripada Allah SWT supaya penularan wabak COVID-19 segera berakhir, baginda menyeru Qunut Nazilah digalakkan dibaca semua rakyat Selangor,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sultan Selangor turut menasihat rakyat di negeri itu tidak menghadiri atau berkumpul di tempat awam jika mereka mempunyai tanda penyakit COVID-19, bagi mengelak penularan virus berbahaya ini kepada rakyat Selangor.

“Baginda menyeru umat Islam di Selangor mendoakan kesejahteraan diri masing-masing, keluarga dan rakyat setiap kali selepas mendirikan solat.

Rakyat juga diminta  mematuhi arahan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan yang dikuatkuasakan kerajaan Persekutuan demi mencegah penularan baharu dan memulihkan keadaan segera.

Beliau berkata, Sultan Selangor turut berharap rakyat bersabar dan memberi kerjasama sepenuhnya terhadap usaha kerajaan menangani wabak ini.

“Baginda turut mendoakan keadaan akan kembali pulih seperti biasa dan seluruh rakyat dilindungi Allah SWT serta dijauhi daripada bala dan bencana,” katanya.

Related posts

Leave a Comment